2024/04/06 ۲ نظرات اخبار, اخبار رویدادها, تجارت, تجارت ایران و چین, تجارت ایران و هند

واردات فرومنگنز از هند

واردات فرومنگنز از هند

واردات فرومنگنز از هند بعنوان یکی از مواد اولیه و مورد مصرف در صنایع فولادسازی و آلیاژسازی بطور عمومی یکی از مهمترین موضوعات در صنعت فولادسازی کشور است. در حال حاضر ایران بعنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح چهان در تولید و فرآوری انواع فولادها و آلیاژهای مرتبط شناخته می شود. از همین رو و با توجه به محدودیت در تولید و ذخایر فرومنگنز، واردات فرومنگنز از سایر کشورها خصوصا کشورهایی نظیر هند بعنوان یکی از اصلی ترین کشور های اصلی در واردات فرومنگنز می باشد. از همین رو در این بخش بصورت ویژه و کامل به این موضوع می پردازیم. همچنین شرکت تجارت هوشمند هیراد بعنوان یک شرکت بازرگانی تخصصی با دارا بودن دفاتر تچاری در کشور هند و چین، امکان واردات فرومنگنز از هند و چین دارا بوده و آمادگی همکاری با شرکت های تولیدی و بازرگانی می باشد.

فرومنگنز چیست؟؟

فرومنگنز(Ferromanganese) یک نوع فروآلیاژ فلزی است که از ترکیب آهن و اکسید منگنز در دمای بالا و حالت مذاب به دست می‌آید. منگنز در صنایعی مانند فولاد و چدن بسیار کاربردی می‌باشد و حدود ۸۰ درصد در فرومنگنزها به کار رفته است. برای تولید فرومنگنز، سنگ معدنی با میزان سیلیس حداکثر ۷ تا ۸ درصد مورد نیاز است. لازم به ذکر است مابقی ترکیب فرومنگنزها را آهن تشکیل می‌دهد. فرومنگنز رایج‌ترین اکسید زدا است که صنایع آهن و فولاد نمی‌توانند بدون آن کار کنند.

چگونگی تولید فرومنگنزها

تولید فرومنگنز، در کوره‌های قوس الکتریکی یا بلند انجام می‌شود. هنگامی که اکسید منگنز، اکسید آهن و اکسید کربن (به شکل کک نفتی یا زغال سنگ) درون این کوره‌ها حرارت می‌بینند، آلیاژ فرومنگنز تولید می‌شود. فرومنگنز جزء عناصر مهمی است که از خواص مکانیکی برخوردار بوده و قابلیت سخت‌پذیری دارد. همچنین یکی از دلایل استفاده از فرومنگنز حذف مواد زائد همچون گوگرد و اکسیژن در کوره‌های فولاد سازی است. سنگ منگنز استفاده شده در این پروسه دارای %۴۰ منگنز است و با اضافه شدن کک و سرباره سازها مانند آهک در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد واکنش احیا منگنز انجام می‌شود.

کاربردهای فرومنگنز

این آلیاژ در صنایع مختلفی از جمله صنایع متالوژی، شیمی، سرامیک، الکترونیک، شیشه و فولاد کاربرد دارد. مهم‌ترین کاربرد منگنز در صنعت، تهیه آلیاژهای آهن و به عنوان ماده اصلی برای تولید چدن و فولاد است. فرو‌منگنز مورد استفاده در صنایع، از تولیدات داخل (فرومنگنز ایرانی) و فرومنگنز‌های وارداتی (فرومنگنز هندی و فرومنگنز چینی) می‌باشد.

از دیگر کاربردهای این آلیاژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت لاک‌های رنگی
  • ساخت آجرهای رنگی
  • کاهش‌دهنده سرعت خنک شدن قطعات
  • استفاده در ریخته‌گری
  • ساخت فروآلیاژهای مختلف
  • مقابله با اثرات منفی سولفور
  • اکسیژن‌زدا
  • ترکیب با سولفور و ارتقا ویژگی محصولات

انواع فرومنگنز

همچنین فرو منگنز در سه نوع پرکربن(حاوی کربن زیاد)، کم کربن(حاوی کربن کمتر)، کربن متوسط(حاوی کربن در حد کم) و در دانه‌بندی‌های مختلف جهت کاربردهای متفاوت قابل تامین می‌باشد. فرومنگنزها معمولاً تا زمانی که خشک هستند، بی بو می‌باشند؛ شکل آن‌ها به صورت جامد است و به صورت ریزشده عرضه می‌گردند.

  1. فرومنگنز کم‌کربن و کربن متوسط

این دو نوع فرو منگنز، در تولید فولادهای آلیاژی جهت جوشکاری و منابع حساس استفاده می‌شود. هر کدام از این انواع فرومنگنز، دانه‌بندی‌های متفاوت و کاربردهای خاص خود را دارند. در پروسه تولید فولاد بعد از افزودن فروآلیاژها، دیگر امکان تغییر درصد کربن، وجود ندارد. به همین دلیل برای کنترل مناسب آن از فرومنگنز کم‌کربن و کربن متوسط استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، اضافه کردن هر ۳ درصد منگنز به ترکیب فولاد، موجب افزایش ۱۰ برابری کشش آن می‌گردد.

  1. فرومنگنز پرکربن

این نوع از فرومنگنزها به پرمصرف‌ترین فروآلیاژها شهرت دارند. زیرا برای تولید محصولاتی که به میزان زیاد کربن واکنش نمی‌دهند، مناسب است. همچنین باعث تراش دقیق قطعاتی که نیاز به خوش تراش بودن دارند، می‌شود. از دیگر مزایای آن کیفیت و دوام بالا و قیمت پایین می‌باشد.

نقش فرومنگنزها در فولادسازی

صنعت فولاد در جهان، تاثیر مستقیمی بر تقاضای فرومنگنز دارد و هر کدام از فولادهای تولیدی به مقدار مشخصی منگنز نیاز دارند. مصرف ویژه منگنز به ازای هر تن فولاد تولیدی تعیین می‌گردد، به صورت میانگین جهت تولید یک تن فولاد نیاز به ۲۸٫۶ کیلوگرم سنگ منگنز می‌باشد. اصلی‌ترین نوع فولاد، فولاد کربن‌دار با درصد ۶/۱ منگنز است که مقدار اصلی منگنز مورد نیاز آن در کارگاه فولادسازی از طریق افزودن فرومنگنز تامین می‌شود. دلیل کاربرد بسیار زیاد فرومنگنز در صنایع فولادی، قیمت مناسب آن می‌باشد.

واردات فرومنگنز از هند به ایران

در سال ۲۰۱۹ میزان تولید آلیاژهای فرومنگنز در جهان، حدود ۱۱٫۲% نسبت به سال گذشته آن افزایش پیدا کرد و به میزان ۲۴٫۰۶ میلیون تن رسید. یکی از بزرگترین صادرکننده‌های فرومنگنز به کشورهای خاورمیانه، کشور هند می‌باشد. این میزان صادرات از هند، به قدری است که بیش از نیمی از نیاز فرومنگنز کشورهای منطقه را تامین می‌کند. در سال ۲۰۲۳ میزان تولید فرومنگنز در کشور هند ۳٫۲ میلیون تن بوده است و میزان صادرات فرومنگنز از هند به کشورهای دیگر ۱٫۰۲۳ میلیون تن بوده است. لازم به ذکر است برای تولید یک تن پودر فرومنگنز، ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت انرژی برق مصرف می‌شود؛ همچنین باید به این نکته توجه داشت که میزان این نرخ‌ها در کشور هند بسیار بالاتر است.

از دیگر کشورهای تامین‌کننده این محصول می‌توان کره‌جنوبی، امارات و چین را نام برد. با وجود این که کشورهای خاورمیانه دارای توانایی تولید این فروآلیاژ پرکاربرد هستند، اما به دلیل پیشرفت چشمگیر آن‌ها در زمینه‌های مختلف، تولید داخلی پاسخگوی نیاز به این محصول نمی‌باشد. کاربرد بالای فرومنگنز در تولید فولاد، سبب تقاضای بالا این محصول برای واردات به کشور شده است. طبق آمار و ارقام، در سال ۲۰۱۷ میزان ۱۶۰ هزار تن فرومنگنز به کشورهای خاورمیانه وارد شده است؛ کشور ایران نیز از این میزان، حدود ۴۰ درصد را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۲، میزان واردات فرومنگنز به ایران ۱۲۶,۵۶۱ میلیارد ریال ثبت گردیده است که بیشترین مقدار آن واردات از کشور هند بوده است. در بین کشورهای خاورمیانه، ترکیه بعد از ایران بیشترین میزان واردات این محصول را دارد.

همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران، میزان کل واردات فرومنگنز در سال ۱۴۰۲ برای یک دوره یازده ماهه منتهی به پایان بهمن ۱۴۰۲ به میزان ۱۴۸ میلیون دلار و از نظر وزنی به میزان ۱۰۵ هزار تن گزارش داده شده است.

قیمت انواع فرومنگنز وارداتی از هند

تعیین قیمت فرومنگنز بر اساس فاکتورهای متعددی انجام می‌گیرد و توسط متخصصین این حوزه صورت می‌پذیرد. فروشندگان نیز ملزم به عرضه‌ی این محصول با همان قیمت‌های تعیین شده هستند. برخی فروشندگان سودجو، بدون توجه به نرخ مصوب، با هدف کسب سود بیشتر، این ماده را به قیمت‌های بالا به خریداران کم اطلاع می‌فروشند. برای دستیابی به اطلاعات قیمتی دقیق، بهتر است به سایت‌های معتبر و تخصصی در این زمینه مراجعه شود.

این نکته در نظر گرفته شود که قیمت فرومنگنز ممکن است بر اساس تشخیص کارشناسان تغییر کند، بنابراین برای خریداران، آگاهی از قیمت‌های به‌روز این محصول اهمیت دارد. توصیه می‌شود همواره از نمایندگی‌هایی خرید انجام شود که فرومنگنز را با قیمت واقعی عرضه می‌کنند و خدمات پس از فروش و گارانتی نیز ارائه می‌دهند.

  • فرومنگنز پرکربن هندی: در ترکیبات فرومنگنز میزان مشخصی کربن وجود دارد که بر اساس آن به سه نوع تقسیم می‌شوند. فرومنگنز پرکربن هندی یکی از انواع مختلف فرومنگنز می‌باشد که در صنعت فولادسازی و متالوژی مورد استفاده قرار میگیرد. خاصیت اکسیدزدا و اکسیژن زدا بودن فرومنگنز، دلیل اصلی به‌کار بردن آن در صنعت فولاد سازی است. قیمت این نوع فرومنگنز به ازای هر کیلوگرم در نمودار زیر ارائه شده است؛ همچنین لازم به ذکر است، نوسانات بازار در نرخ فرومنگنز پرکربن هندی بسیار بالا می‌باشد.

  • فرومنگنز کربن متوسط: فرومنگنز کربن متوسط یک آلیاژ آهن و منگنز با مقدار کربن میانه است که در صنعت فولادسازی به کار می‌رود. این آلیاژ حاوی منگنز به میزان تقریبی ۱۵ تا ۸۰ درصد و کربن به میزان ۱ تا ۱٫۵ درصد است. استفاده از فرومنگنز کربن متوسط به منظور افزودن منگنز به فولاد در حین فرآیند تولید است.

قیمت فرومنگنز وارداتی هندی

  • فرومنگنز کم کربن: در فرومنگنز کم‌کربن، رنج وزنی منگنز نزدیک به ۸۰ درصد است. عوامل مختلفی در تعیین قیمت فرومنگنز کم‌کربن تاثیر دارند، بنابراین پیش از اقدام به خرید، لازم است خریداران از قیمت به روز این نوع فرومنگنز مطلع شوند.

واردات فرومنگنز از کم کربن هند

هزینه های گمرکی فرومنگنز وارداتی

هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک ایران می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. این موارد به طور کلی بسته به نوع کالا، ارزش آن و نرخ‌های مختلف گمرکی و مالیاتی متفاوت خواهد بود. هزینه‌های ترخیص معمولاً شامل تعرفه‌های گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های انبارداری، باربری، تخلیه بار، کارشناسی کالا، سایر عوارض و هزینه‌های جانبی می‌شود.

محاسبه این هزینه به مواردی چون وزن، حجم، تعداد کالاها، مدت زمان نگهداری آن‌ها در انبار و نوع انبار بستگی دارد. لازم است جهت کاهش این هزینه‌ها فرآیند ترخیص کالا، به گونه‌ای انجام شود که بار مدت زیادی در گمرک معطل نگردد.

  • هزینه‌های حقوق گمرکی

حقوق گمرکی، برابر با ۴ درصد ارزش گمرکی به علاوه سود بازرگانی است. حقوق گمرکی هزینه‌ای است که در گمرک تمامی کشورها لحاظ می‌شود و همه بازرگانان موظف به پرداخت آن هستند. لازم به ذکر است که سود بازرگانی برای کالاهای مختلف، متغیر است.

  • ارزش گمرکی کالاهای وارد شده

ارزش گمرکی کالاهای وارد شده معادل تمامی هزینه‌هایی می‌باشد که تا قبل از ورود کالا به گمرک برای آن کالا پرداخت شده است. مبالغی مانند بیمه کالا وجود دارند که می‌توانند به مبلغ بالا افزوده شوند. برای تعیین دقیق سودآور بودن تجارت مورد نظر، باید حتما هزینه‌های ترخیص کالا، از جمله سود بازرگانی را محاسبه کرده و سود را نیز در این میان در نظر گرفت تا فرآیند واردات کالا، به اندازه کافی سودآور باشد. هزینه‌های دیگری که در این قسمت محاسبه می‌شود شامل هزینه‌های خرید کالا، حمل و نقل، بیمه و … می‌باشد.

روال واردات و ترخیص فرومنگنز

قبلا در خصوص روال و فرآیندهای ترخیص کالا و واردات در اینجا بصورت ویژه مطالبی ارایه شده است. فرآیند ترخیص کالا شامل مراحل مختلفی است، که از ثبت اطلاعات کالا در سامانه الکترونیکی گمرک (EPL) آغاز می‌شود و با صدور پروانه الکترونیکی و خروج کالا از گمرک به پایان می‌رسد. این فرآیند می‌تواند شامل دریافت مجوزهای مورد نیاز، بررسی‌ها و ارزیابی‌های فنی و کیفیت کالا و نهایتاً پرداخت تمام هزینه‌های مربوطه باشد.

لازم است که قبل از وارد کردن کالا، با قوانین و مقررات گمرکی آشنا بود و هزینه‌های احتمالی را پیش‌بینی کرد تا از تأخیر در ترخیص کالا و افزایش هزینه‌ها جلوگیری شود. هزینه‌های دقیق ترخیص کالا بستگی به عوامل مختلفی دارد و برای محاسبه دقیق آن‌ها، بهتر است از خدمات یک ترخیص‌کار رسمی گمرک یا مشاور تجاری مجرب استفاده کرد.

برای ثبت سفارش فرومنگنز یا هر کالای دیگری جهت واردات به ایران، فرآیند ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ایران (Ntsw.ir) انجام می‌گیرد. این سامانه با هدف تسهیل و تسریع در امور اداری بازرگانان و یکپارچه‌سازی فرآیند‌های ارتباطی دستگاه‌های مربوطه در امور بین‌المللی طراحی شده است.

شماره تعرفه عنوان کالا حقوق ورودی SUQ
۷۲۰۲۱۱۰۰ دارای بیش از ۲ درصد وزنی کربن ۴ Kg
۷۲۰۲۱۹۱۰ دارای حداکثر ۱ درصد وزنی کربن، به صورت پودر ۴ Kg
۷۲۰۲۱۹۲۰ دارای حداکثر ۱ درصد وزنی کربن، سایر اشکال غیر از پودر ۴ Kg
۷۲۰۲۱۹۳۰ دارای بیش از ۱ درصد و حداکثر ۲ درصد وزنی کربن، به صورت پودر ۴ Kg
۷۲۰۲۱۹۰۰ سایر

 

مراحل ثبت سفارش به شرح زیر است:

  1. اخذ پیش‌فاکتور: هر شخص یا شرکت واردکننده پس از توافق برای واردات کالا و عقد قرارداد با شرکت مورد نظر، پیش‌فاکتور (Performa Invoice) دریافت می‌کند که باید در سامانه جامع تجارت برای دریافت کد فیدا بارگذاری شود.
  2. مدارک مورد نیاز: برای اخذ مجوز ثبت سفارش، مدارکی نظیر کارت بازرگانی، کپی پروفرما و اخذ مجوزهای قانونی لازم از نهادهای مرتبط مانند مجوز جهاد کشاورزی، مجوز سازمان انرژی اتمی و مجوز وزارت بهداشت نیاز است.
  3. ثبت اطلاعات در سامانه: سپس باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز مانند اطلاعات خریدار و فروشنده، مشخصات کالا، کشور تولیدکننده، ارز معامله، شرایط حمل کالا و تعیین گمرک مبدأ و مقصد را ثبت کرد.

پیش از اقدام به ثبت سفارش، باید نیاز بازار داخلی، قوانین واردات و مجوزهای لازم را بررسی کرد. توجه شود که برای واردات کالا به ایران، کارت بازرگانی نیاز است و باید کشور مبدأ و شرایط حمل و نقل مشخص شود. همچنین، اخذ پروفرما، ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و دریافت مجوزهای لازم از جمله مراحل کلیدی این فرآیند است.

مهم است که در تمامی مراحل، از قوانین و مقررات تجارت ایران پیروی شود تا فرآیند واردات به صورت قانونمند و بدون مشکل پیش رود.

واردات فرومنگنز با ما

همانگونه که در این بخش ارایه شد، تولید فرومنگنز کم‌کربن در ایران با چالش‌هایی روبرو است، از جمله هزینه‌های بالای تولید که برای کارخانه‌ها اقتصادی نیست و همچنین کمبود تجهیزات و فناوری لازم، برای تولید این محصول در داخل کشور مشکل‌ساز است. در نتیجه، برای تأمین نیازهای خود به فرومنگنز کم کربن، کشور ایران مجبور به واردات این محصول از کشورهایی نظیر هند می‌باشد. توصیه می‌شود همواره در واردات و خرید فرومنگنز با شرکت های تخصصی واردکننده از هند تعامل داشته باشید تا ضمن بررسی روال تامین کالا از هند و فرآیندهای بازرگانی، مسیر واردات کالا برای شما هموار و ساده تر طی شود.

شرکت تجارت هوشمند هیراد بعنوان یک شرکت تخصصی واردکننده و بازرگانی، امکان واردات فرومنگنز و سایر محصولات مرتبط را از کشورهای هند و چین با مشارکت و همراهی تولیدکنندگان حوزه صنایع فولاد را دارا است. لذا برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

2 نظرات
  1. سیدسعید رضایی

    سلام
    ما فرومنگنز کم کربن میخایم
    موجود دارید؟

    پاسخ
    1. Vahid Haji Ebrahimi

      سلام و وقت بخیر
      لطفا مشخصات بفرمایید و با دفتر صحبت کنید. ما در حوزه واردات فرومنگنز هستیم و بر مبنای سفارش مشتریان واردات انجام میدیم.

      پاسخ

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *