2023/08/14 ۲ نظرات اخبار, ایران و چین, تجارت, تجارت ایران و چین

واردات قطعات صنعتی از چین

واردات قطعات صنعتی از چین یکی از موضوعات جذاب در تجارت با چین بوده و کشور چین یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده و همچنین تامین‌کننده قطعات صنعتی در دنیا می‌باشد. منظور از قطعات صنعتی، تمامی تجهیزات، ابزارآلات و وسایلی است که در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیکی، الکتریکی، ماشین‌آلات، خودرو و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قبلا و بطور مفصل به واردات از چین پرداخته ایم، همچنین بطور ویژه ای در خصوص معایب و مزایای واردات کالا از چین نیز قبلا پرداخته شده است. اما در اینجا بیشتر به واردات قطعات صنعتی از چین میپردازیم. در برخی موارد امکان دسترسی به لوازم و قطعات صنعتی در ایران وجود ندارد و یا محدود است، حتی بعضی از این قطعات درکشور تولید نمی‌شود، در این راستا عمده نیازهای ایران در زمینه قطعات صنعتی از طریق واردات تامین می‌شود. طبق آمارهای رسمی، قطعات و تجهیزات صنعتی جزو بیست کالایی هستند که بیشترین واردات را به کشور دارند و در بیشتر مواقع نیز از کشور چین تامین می‌شوند. زیرا معمولا چین با قیمت پایینتری نسبت به سایر کشورها، محصولات باکیفیتی ارائه می‌دهد و همچنین امکان تولید قطعات صنعتی متنوع، به سفارش مشتری در این کشور وجود دارد.

ایران و چین شرکت تجارت هوشمند هیراد واردات کالا از چین 2

پروسه واردات قطعات صنعتی از چین کمی پیچیده است، به همین دلیل نیاز به داشتن دانش و اطلاعات کافی از تمامی قوانین و مقررات نظارتی مربوط به آن می‌باشد؛ همچنین اقدام به واردات این دسته از محصولات مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و عمیقی در این راستا است.

نکات اولیه جهت واردات قطعات صنعتی از چین

شناسایی و شناخت بازار از نکات قابل توجه و مهمی است که پیش از اقدام به واردات قطعات صنعتی از چین به کشور باید انجام شود. در این مرحله ابتدا باید نیاز مشتری در صنایع مختلف، حجم تقاضای بازار، تعداد رقبا و همچنین میزان بودجه شخص بررسی گردد و سپس بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود. به صورت کلی میزان بودجه باید متناسب با برآورد هزینه‌های موجود، مانند: هزینه اخذ مجوز، هزینه حمل و نقل، هزینه بسته‌بندی، هزینه انبارداری و… باشد.

این بررسی‌ها به واردکنندگان این امکان را می‌دهد، علاوه بر انتخاب قطعه مناسب بتوانند از پیش، هزینه‌های موجود را بررسی کنند تا دچار ضررهای مالی نشوند و در نهایت با اطمینان خاطر قدم در این مسیر بگذارند.

پس از بررسی موارد ذکر شده، باید اقدامات لازم جهت پیدا کردن تامین‌کنندگان و یا تولیدکنندگان قابل اطمینان چینی انجام شود، بررسی پارامترهایی همچون کیفیت کالا، دارا بودن مجوزها، قیمت کالا و… میتواند به ارزیابی شما کمک کند. همچنین در صورت رضایت از قطعه موردنظر باید از تامین مداوم آن با کیفیت بالا، جهت واردکردن به کشور اطمینان حاصل گردد.

یکی از عواملی که میتواند سبب جلب اعتماد واردکننده جهت یافتن تامین‌کننده مناسب گردد، ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی محصول می‌باشد. واردکنندگان باید با تامین‌کنندگان یا تولیدکنندگانی ارتباط بگیرند که از ارائه پشتیبانی فنی و همچنین در برخی موارد ارائه قطعات یدکی محصول خریداری شده اطمینان می‌دهند.

مورد دیگری که باید در نظر گرفت، رعایت استانداردها و قوانینی است که در واردات کالا برای هردو طرف وجود دارد، این استانداردها شامل مجوزهایی است که از کیفیت و ایمنی محصول اطمینان می‌دهند. همچنین اخذ مجوزهای واردات از موارد ضروری در این زمینه می‌باشد.

در واردات محصولات از کشور چین به ایران بخصوص در رابطه با واردات قطعات صنعتی از چین، حمایت از حقوق مالکیت معنوی بسیار مهم و اساسی است؛ در صورت استفاده غیر مجاز از علائم تجاری و کالاهای تقلبی، احتمال بروز خطراتی وجود دارد. جهت جلوگیری از رخ دادن این خطرات، واردکنندگان باید اطلاعات جامعی در زمینه حقوق مالکیت معنوی کسب کنند و علاوه بر آن با افراد مورد اطمینان ارتباط بگیرند و تجارت داشته باشند؛ همچنین حمایت‌های قانونی مربوط به منافع تجاری خود را در نظر داشته باشند.

یکی دیگر از پارامترهایی که نیاز است پیش از واردات قطعات صنعتی از چین به کشور بررسی شود، کیفیت کالا و مطابقت آن با استانداردهای لازم جهت اطمینان از کیفیت محصول می‌باشد؛ بنابراین نیاز است بازرسی‌ها و آزمایشات لازم از محصول موردنظر پیش از واردات انجام شود.

به دلیل نوسانات نرخ ارز، یکی دیگر از چالش‌هایی که ممکن است واردکنندگان قطعات صنعتی از چین به ایران را درگیر کند معاملات ارزی می‌باشد. بر این اساس واردکنندگان باید روش‌های مناسب جهت پرداخت مطمئن را پیدا کنند و علاوه بر آن باید از نرخ تبدیل ارز اطلاع داشته باشند.

حمل و نقل قطعات صنعتی از چین به ایران

یکی از مهمترین چالش‌هایی که در واردات قطعات صنعتی از کشور چین به ایران وجود دارد، حمل و نقل این قطعات می‌باشد. با انتخاب روش مناسب برای حمل و نقل میتوان چالش‌های موجود در این مسیر را کاهش داد. به صورت کلی دو روش حمل برای واردات قطعات صنعتی از چین پیشنهاد می‌شود:

-حمل هوایی برای آن دسته از قطعات و تجهیزات که وزن و حجم کمتری دارند و از طرفی نیاز است در کوتاهترین زمان ممکن (حدود دو هفته) به ایران برسند، مناسب است.

-حمل دریایی نیز روش دیگری است که برای حمل این دسته از قطعات انتخاب بسیار مناسبی می‌باشد، اما حمل و نقل از طریق راه‌های آبی در مقایسه با حمل هوایی کمی زمانبر (حداقل یک ماه) است.

انتخاب شرکت‌ حمل و نقل قابل اطمینان و بسته‌بندی مناسب قطعات صنعتی برای محافظت از آسیب‌های جدی، موارد دیگری است که ریسک‌ موجود در حمل و نقل این دسته از کالاها را به حداقل می‌رساند. همچنین توانایی ردیابی کالاها در مسیر و در نهایت تحویل کالا از پارامترهای مهم در انتخاب شرکت حمل و نقل می‌باشد.

واردات کالا از چین ایران و چین شرکت تجارت هوشمند هیراد

چگونگی ترخیص قطعات صنعتی از گمرک

در فرآیند ترخیص قطعات صنعتی، در صورت نداشتن اطلاعات و دانش کافی از مقررات مربوط به این حوزه، ممکن است روند ترخیص زمانبر شود و حتی واردکننده دچار خسارت‌های مالی گردد. یکی از مهمترین قوانینی که در این مرحله باید در نظر داشت، تعیین تعرفه کد گمرکی می‌باشد. این کد جهت جلوگیری از واردات کالای قاچاق به کشور، برای هر کالای وارداتی به صورت اختصاصی تعیین می‌گردد.

این بدین معناست که در واردات و ترخیص اصولی قطعات صنعتی، اخذ مجوز و تعیین تعرفه گمرکی جزو مهمترین بخش‌های ترخیص می‌باشد، که پیش از هر اقدامی واردکنندگان باید با دقت هر چه تمام، کد تعرفه مربوط به کالای وارداتی خود را پیدا کنند.

جهت انجام فرآیند ترخیص، قدم بعدی ارائه مستنداتی است که در ادامه شرح می‌گردد:

  • کارت بازرگانی
  • لیست بسته‌بندی محصولات
  • تمامی مجوزهای واردات
  • گواهی مبدا
  • بارنامه
  • فاکتور
  • بیمه نامه
  • ترخیصیه
  • قبض انبار

همچنین یکی از مدارک اصلی جهت انجام فعالیت‌های تجاری، تهیه کارت بازرگانی و مجوزات لازم از وزارت بازرگانی است. این کارت به دو صورت حقیقی و حقوقی صادر می‌گردد؛ لازم به ذکر است از آنجایی که واردات قطعات صنعتی، جزء کالاهای با حساسیت بالا در بین نهادهای دولتی است، تهیه این کارت الزامی می‌باشد.

معافیت گمرکی قطعات صنعتی

برخی از کالاهای صنعتی از جمله ماشین‌آلات و برخی از قطعات جانبی آن‌ها مشمول معافیت‌های گمرکی می‌شوند. به این معنا که واردکنندگان میتوانند با دریافت گواهی عدم تولید داخلی کالای موردنظر و یا اثبات عدم کارایی کالای تولید داخل یا کیفیت پایین آن از پرداخت کل حقوق گمرکی یا بخشی از آن معاف شوند. میزان معافیت گمرکی بر اساس کد تعرفه کالا تعیین میشود، و این مقدار تا ۷۰ درصد و یا حتی ۱۰۰ درصد نیز میتواند افزایش یابد.

در ادامه تعدادی از کالاهایی که مشمول معافیت گمرکی می‌شوند، ذکر شده است:

  • ماشین‌آلات خط تولید
  • تجهیزات اصلی خط تولید
  • انواع قالب
  • ماشین‌آلات مستعمل خط تولید (با قید عبارت مستعمل)
  • ماشین‌آلات کمکی خط تولید
  • برخی مواد اولیه و کالاها جهت تولید

هزینه‌های واردات قطعات صنعتی از چین

هزینه‌های واردات قطعات صنعتی از چین به عوامل متعددی بستگی دارد و به همین دلیل نمیتوان هزینه‌ی کلی واردات این قطعات را برآورد کرد؛ برخی از این عوامل در پایین شرح داده شده است:

  • هزینه خرید قطعه صنعتی از تامین‌کننده یا تولیدکننده
  • هزینه‌ دریافت مجوزات لازم برای واردات
  • هزینه حمل‌ونقل
  • هزینه ترخیصیه
  • هزینه ترخیص کالا
  • هزینه حقوق ورودی بر اساس کد تعرفه گمرکی
  • هزینه ارزش افزوده
  • هزینه مالیات
  • هزینه انبارداری

فهرست قطعات صنعتی قابل واردات از چین

چند نمونه از قطعات و تجهیزات صنعتی وارداتی به کشور

تماس با ما

برای دریافت قیمت سفارشات خود میتوانید با همکاران ما تماس بفرمایید.

واردات کالا از چین ایران و چین شرکت تجارت هوشمند هیراد
واردات کالا از چین ایران و چین شرکت تجارت هوشمند هیراد
واردات کالا از چین ایران و چین شرکت تجارت هوشمند هیراد
برچسب‌ها
2 نظرات
  1. مهدی سنجری

    سلام و ممنون از توضیحات
    امکانش هست محصوبات الکترونیکی و ابزارهای صنعنی هم از چین وارد کنید؟

    پاسخ
    1. Vahid Haji Ebrahimi

      سلام و وقت بخیر
      بله ما امکان واردات محصولات و ابزارهای الکترونیکی از چین رو هم داریم. اگر بخاید برای واردات از چین اقدام بفرمایید باید با دفتر تماس بفرمایید.

      پاسخ

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *