2024/02/12 ۴ نظرات اخبار, ایران و چین, تجارت, تجارت ایران و چین, تجارت ایران و هند

واردات ماشین‌آلات صنعتی

واردات ماشین آلات هیراد

واردات ماشین آلات صنعتی یکی از راه های اصلی توسعه و تقویت زیرساخت های تولید و صنعت در کشور است. درحال حاضر کشور نیازمند واردات و بروزرسانی میزان زیادی از ماشین الات خود در بخش صنعت و معدن است. بیشترین واردات ماشین‌آلات صنعتی به ایران توسط چین، هند و کره‌جنوبی و در بین کشورهای اروپایی آلمان و ایتالیا در ردیف اول کشورهای صادر کننده ماشین‌آلات صنعتی به ایران قرار گرفته اند. اما بطورکلی چین بالاترین نرخ صادرات ماشین‌آلات صنعتی را در سال  در۲۰۲۳ در بازار ایران به خود اختصاص داده است. لذا واردات ماشین آلات صنعتی از چین، هند و سایر کشورهای جهان توسط شرکت تجارت هوشمند هیراد ارایه می گردد.

انواع ماشین‌آلات صنعتی

لازم به یادآوری است که واردات ماشین آلات که تولید داخل نداشته باشند با میزان حقوق ورودی پایینی امکانپذیر است. لذا باید این نکته را درنظر گرفت که در صورت تولید داخل داشتن هر یک از ماشین آلات، امکان واردات آن محدود خواهد بود.

انواع ماشین آلات صنعتی وارداتی را می توان به دسته بندی های ذیل تقسیم بندی کرد.

  •  ماشین آلات CNC: این دستگاه‌ها برای تولید قطعات دقیق و با کیفیت با استفاده از دستورالعمل‌های برنامه نویسی شده به کمک کامپیوتر استفاده می‌شوند.
  •  روبات‌ها و ابزارآلات اتوماسیون صنعتی: ابزارها و جک ها و روبات‌هایی که برای انجام فعالیت‌های خطرناک یا تکراری در خطوط تولید صنعتی استفاده می‌شوند.
  • دستگاه‌های پردازش مواد: این شامل دستگاه‌های بسته بندی، خمیرسازی، خشک کنی، جوشکاری و… میشود.
  • تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل کیفیت: این شامل دستگاه‌هایی مانند ابزارآلات توزین و اندازه گیری، مکانیزم های بسته بندی و توزین مواد، سنسورها و ابزارهای کنترل کیفی و تچهیزات و ماشین آلات ابزار دقیق می باشد.
  • تجهیزات حمل و نقل داخل کارخانه: این بخش شامل نوار نقاله، رولر کانوایر، جرثقیل‌ها و سایر تجهیزات حمل و نقل داخل کارخانه است. کاربردهای تخلیه و بارگیری و جابجایی کالا و ابزار و تجهیزاتی در کارگاه و مکان‌های صنعتی استفاده میشود.
  • تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی:کنترلر های DCC و DCS و PLC و FCS که جهت اجرا برای حفظ ایمنی های لازم در صنعت استفاده میشوند.
  • تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک: انواع پمپ و شیرآلات و سیلندر و موتورهایی که مبتنی بر فشار سیالات هیدرولیک یا گازهای پنوماتیک است که برای انتقال قدرت و انجام عملکردهای مختلف در ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شود.
  • دستگاه‌های حفاظت از محیط زیست: این شامل دستگاه‌های فلاسکی، جذب گاز، کوره‌ های کک کورینگ، فلاسکی های آبیاری و …

واردات ماشین آلات صنعتی

مراحل واردات ماشین‌آلات صنعتی

پس از بررسی تامین کنندگان و تایید مشخصات فنی تجهیزات و ماشین آلات وارداتی، مراحل واردات ماشین‌آلات صنعتی به کشور نیز مطابق شرایط حاضر به شرح ذیل است:

 

  • ثبت سفارش و تخصیص ارز: مطابق قوانین جاری کشور، واردات ماشین آلات صنعتی منوط به ثبت سفارش در سامانه جامع و اخذ کد تخصیص ارز از بانک مرکزی برای واردات ماشین آلات است. بدین منظور بایستی ضمن انتخاب تعرفه کالاهای وارداتی، نسبت به دریافت کد ثبت سفارش و کد ساتا برای واردات کالاهای خود اقدام کنید. درحال حاضر اکثر ماشین آلات صنعتی شامل گروه های کالایی ۲۲ تا ۲۶ بوده امکان تخصیص ارز در تالار دوم و همچنین استفاده از ارز صادراتی خود و دیگران برای ثبت سفارش این کالاها وجود دارد. لازم به ذکر است که تخصیص ارز این دسته از کالاها برای دریافت ارز نیمایی به تشخیص دفتر تخصصی صنعت معدن تجارت بوده و ممکن است زمانبر باشد. لذا واردات ماشین آلات با تخصیص ارز ناشی از صادرات خود و دیگران میتواند سرعت ثبت سفارش و تخصیص ارز را بالاتر ببرد و از طولانی شدن فرآیندهای واردات جلوگیری کند.
  • بازرسی کالا در مبدا و حمل به سمت ایران: بهتر است پس از نهایی شدن ثبت سفارش نسبت به ارسال کالا و حمل به سمت ایران اقدام نمایید تا از معطل ماندن بار در انبارهای گمرک که در نهایت منتج به خرابی تجهیزات یا اعمال هزینه های انبارداری بالا می شود جلوگیری شود. همچنین در صورتیکه برای ارزیابی و بررسی کالای خود نیازمند بازرسی های فنی و کیفی هستید می توانید قبل از بارگیری ماشین الات در مبدا نسبت به بررسی و ارزیابی فنی کالاهای ارسالی اقدام کنید.
  •  پرداخت حقوق ورودی و ترخیص کالا: پس از رسیدن بار به مقصد در گمرک بندر ایران و تخلیه بار در انبارهای گمرک، بایستی نسبت به ترخیص کالا و طی فرآیندهای ترخیص اقدام نمایید. ترخیص ماشین آلات صنعتی در ایران پیچیدگی های بسیاری داشته و شامل هزینه های رسمی و غیررسمی خواهد بود. لذا باید بتوانید به منظور ترخیص کالا در حداقل زمان ممکن همه وارد را از قبل آماده و مهیا کرده باشید. از جمله موارد مهم برای تخیص ماشین آلات در گمرک، داشتن ثبت سفارش و کد تخصیص ارز و همچنین مستندات و مدارک کیفی و تست های مربوطه است.
  •  حمل و نقل و تحویل به مشتری: بعد از پرداخت حقوق ورودی، و ترخیص کالا توسط گمرک باید ترتیبات حمل و نقل برای واردات ماشین‌آلات را در نظر داشته‌باشید.

ترخیص ماشین آلات در حال حاضر با توجه به امکان داشتن تولید داخل نیازمند بررسی و استعلام دقیق از گمرکات است. لذا بایستی پیش از خرید هرگونه تجهیزات، بمنظور چلوگیری از محدودیت در ورود کالا، نسبت به بررسی روال ترخیص کالا مطمن شوید. مچموعه هیراد بعنوان یکی از شرکت های تخصصی فعال در حوزه واردات کالاها، تمامی این موارد را بمنظرو کاهش زمان و هزینه های ترخیص به کار میگیرد.

هزینه‌های ترخیص ماشین‌آلات صنعتی

  • هزینه‌های ترخیص ماشین‌آلات صنعتی ممکن است بسته به نوع و ارزش کالا، قوانین گمرکی  متفاوت باشد. اما به طور کلی، یکی از مهمترین هزینه ترخیص ماشین آلان حقوق ورودی مطابق درصد درنظرگرفته شده توسط گمرک برای ترخیص می باشد. اما بطور کلی هزینه‌های ترخیص ماشین‌آلات صنعتی شامل موارد زیر است:
  • حقوق گمرکی: این هزینه بر اساس ارزش کالا و نرخ حقوق گمرکی محاسبه می‌شود و برای هر تعرفه در سایت سامانه جامع تجارت مشخص گردیده است. میزان حقوق ورودی واردات ماشین آلات صنعتی در صورت نداشتن مشابه تولید داخل معمولا بین ۳ تا ۵ درصد ارزش کالا بر اساس فاکتور فروش یا بر اساس ارزش گمرکی (CIF) محاسبه شود.
  • مالیات و عوارض: علاوه بر حقوق گمرکی، گمرک مالیات و عوارض واردات را نیز مطابق قوانین مالیاتی هر سال از واردکننده دریافت می‌کنند. در حال حاضر میزان مالیات ارزش افزوده برای تمامی کالاها و ماشین آلات صنعتی به میزان ۹ درصد ارزش کالا پس از ترخیص است.
  •  هزینه‌های تست و آزمون ها: در صورت صلاحدید گمرک، ارزیاب می تواند آزمون های تعیین ماهیت یا آزمون های کیفی را برای تشخیص و تعیین ماهیت یا کیفیت کالاها درنظر بگیرد. در این حالت انجام آزمون ها توسط آزمایشگاه های مورد تایید گمرک بوده و هزینه انجام تست ها بر عهده واردکننده است.
  •  هزینه‌های خدمات گمرکی و ترخیص: در این بخش هزینه هایی شامل هزینه خدمات ترخیص شامل هزینه های انبارداری، باربری، صفافی(بارچینی)، تخلیه، تعرفه بندی، آزمایش، بارگیری، کارشناسی، بدرقه کالا و … است.

هزینه های ترخیص ماشین آلات صنعتی

میزان حقوق ورودی ماشین آلات صنعتی

یکی از موارد مهم در تعیین هزینه های ترخیص، تعیین حقوق ورودی کالاهاست. بمنظور محاسبه حقوق ورودی ماشین آلات واراتی یا به اصطلاح عمومی هزینه گمرکی واردات ماشین آلات، باید علاوه بر فرمول محاسبه، درصد جقوق ورودی را برای هر تعرفه محاسبه نمود.

 

  • فرمول محاسبه حقوق ورودی ماشین آلات صنعتی به شرح ذیل است:

میزان حقوق ورودی = (ارزش کالا+ (CIF) هزینه بیمه + هزینه حمل) ضرب در درصد حقوق ورودی آن تعرفه

در جدول ذیل کد تعرفه برخی از ماشین آلات صنعتی به همراه درصد حقوق گمرکی و گروه کالایی آن ارایه شده است:

 

کد تعرفه شرح تعرفه گروه کالایی حقوق ورودی
۸۴۶۲۲۵۰۰ ماشین های نورد شکل دهی (Roll forming) برای کار کردن روی فلز یا کربورهای فلزی ۲۵ ۴%
۸۴۶۲۵۱۰۰ ماشین های کار کردن روی لوله (Tube-pipe) مقاطع و میله های تو خالی  فلزی ( به استثنای پرس ها، کنترل شده شماره ای ۲۵ ۴%
۸۴۷۹۸۹۶۵ ماشین های خودکار جایگذاری قطعات الکترونیکی که منحصرا یا قالبا برای مونتاژ روی برد مدار چاپی به کار می رود ۲۴ ۳%
۸۴۷۵۲۱۰۰ ماشین های تولید الیاف اپتیکی و طرح های اولیه آنها ۲۴ ۳%
۸۴۵۶۱۱۱۰ ماشین های برش لیزری برای عناصر سوخت هسته ای پرتودیده ۲۴ ۳%
۸۴۷۴۸۰۱۰ ماشین های آلگومره کردن، شکل دهی یا ریخته گری ۲۵ ۴%
۸۴۶۲۲۲۰۰ ماشین  های شکل دادن  پروفیل ۲۵ ۴%
۸۴۲۴۳۰۰۰ ماشین  های پاشنده  فورانی  بخار  یا ماسه  و ماشین های  پاشنده فورانی  همانند ۲۵ ۳%
۸۵۱۵۳۹۰۰ ماشین های جوشکاری فلزات باقوس ا لکتریکی (ا زجمله قوس پلاسمائی)، غیرخودکار ۲۵ ۱۰%
۸۴۲۲۴۰۰۰ ماشین های بسته بندی وماشین های لفاف کردن کالاها غیر مذکور در جای دیگر ۲۵ ۴%
۸۵۱۵۳۱۲۰ ماشین جوشکاری الکترودتنگستن باگازبی اثر (tig) ۲۶ ۱۵%
۸۴۶۸۲۰۰۰ ماشین آلات و دستگاه های گازی، برای لحیم کاری، زرد جوشکاری، ویاجوشکاری ۲۵ ۳%
۸۵۰۱۵۱۲۰ سایر موتورها با جریان متناوب ، چندفاز با قدرت حداکثر ۷۵۰ وات بعنوان عملگر الکتریکی شیرهای صنعتی ۲۳ ۴%
۸۴۶۰۲۳۰۰ سایر ماشین های سنگ زنی سیلندری با کنترلی شماره های ۲۵ ۳%
۸۴۳۰۶۹۹۰ سایر ماشین آلات و دستگاه های قادر به حرکت با نیروی محرکه خارجی (غیر خودرو) ۲۴ ۴%
۸۴۴۳۱۹۹۰ سایر ماشین آلات چاپی مورد استفاده در چاپ به وسیله صفحات و سیلندرها غیر مذکور ۲۴ ۳%
۸۴۷۹۳۰۹۰ سایر ماشین آلات برای عمل آوری چوب یا چوب پنبه ۲۴ ۳%
۸۴۱۹۴۰۹۰ سایر ماشین آلات (Plants) تقطیر یا تصفیه ۲۵ ۴%
۸۴۶۳۹۰۹۰ سایر ماشین ابزارها برای کارکردن روی فلز ، یا سرمت ها بدون برداشتن قسمتی از ماده غیر مذکور ۲۵ ۳%
۸۴۶۲۲۶۰۰ سایر ماشین  های  خم  کردن  – تا کردن –  راست کردن-  یا تخت کردن  کنترل  شده  شماره ای ۲۵ ۴%
۸۴۲۹۱۱۲۲ سایر بولدوزرها مستعمل با سال ساخت پنج سال و کمتر ۲۶ ۴%
۸۵۰۱۶۴۹۰ سایر ژنرا تورهای جریان متناوب (آلتر ناتورها) به قدرت بیش از ۱۵۰۰ kva ۲۳ ۵%
۸۵۰۳۰۰۹۰ سایر اجزاء و قطعات مربوط به ماشینهای شماره ۸۵۰۱ یا ۸۵۰۲ بجز کلکتور و بجز روتور ژنرا تور نیروگاهی ۲۲ ۳%
۸۵۰۱۶۴۱۰ ژنراتور ها با جریان متناوب (الترناتورها) به قدرت بیش از ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ کیلو ولت آمپر ۲۳ ۵%
۸۵۱۱۵۰۰۰ ژنرا تورها، که در جای دیگر مذکور نباشد، برای موتورهای درونسوز ا حترا قی ۲۳ ۵%
۸۵۰۱۶۱۰۰ ژنرا تورها باجریان متناوب (آلترناتورها) به قدرت حدا کثر ۷۵ کیلوولت آمپر KVA ۲۳ ۵%
۸۵۰۱۶۲۰۰ ژنرا تورها با جریان متناوب (آلترناتورها) به قدرت بیشترا ز۷۵ کیلوولت آمپروحدا کثر۳۷۵ کیلو ولت آمپر ۲۳ ۵%
۸۵۰۱۶۳۰۰ ژنرا تورها با جریان متناوب (آلترناتورها) به قدرت بیشترا ز KVA 375 و حدا کثر KVA 750 ۲۳ ۵%
۸۵۰۲۱۲۱۰ ژنرا تور دیزل فرودگاهی تامین برق هواپیما ۱۱۵ ولت ۴۰۰هرتز و قدرت ۹۰کیلو ولت آمپر ۲۳ ۵%
۸۴۲۸۷۰۰۰ ربات  های صنعتی  INDUSTRIAL  ROBOTS ۲۴ ۴%
۸۴۳۷۸۰۹۰ دستگاه ها برای آسیاب کردن یا عمل آوردن غلات یا سبزیجات غلاف دار خشک کرده غیر از ماشین ها از نوع مورد مصرف در مزارع ۲۵ ۴%
۸۴۱۳۳۰۲۰ پمپ سوخت خودروهای بنزینی انژکتوری ۲۳ ۵%
۸۴۱۳۳۰۱۰ پمپ ا نژکتور ۲۲ ۴%
۸۴۲۹۱۱۲۱ بلدوزر نو وچرخ زنجیری باقدرت موتوربیش از۳۳۰ اسب بخار ۲۵ ۳%
۸۵۰۱۳۴۰۰ الکتروموتورها و ژنرا تورها با جریان مستقیم به قدرت بیشترا ز ۳۷۵ کیلووا ت ۲۳ ۴%
۸۵۰۱۳۳۰۰ الکترو موتورها و ژنرا تورها با جریان مستقیم به قدرت بیشترا ز۷۵ کیلووا ت و حدا کثر ۳۷۵ کیلووا ت ۲۳ ۴%
۹۰۱۸۱۲۶۰ اجزاء وقطعات دستگاه سونوگرافی ۲۲ ۳%
۸۴۸۵۲۰۰۰  ماشین ها برای ساختن افزودنی به وسیله مخزن مواد پلاستیکی یا کائوچویی ۲۵ ۴%
۸۴۶۲۱۹۰۰  ماشین  های  چکش کار  قالبی  بسته   CLOSED DIE FORGING ۲۵ ۴%

 

برای اطلاعات بیشتر و کامل‌تر از تعرفه ها و سایر هزینه‌ها و موارد حتما به سایت رسمی گمرک مراجعه نمایید.

پرسودترین ماشین آلات وارداتی از هند

ما در این مقاله قبلا و بطور مفصل در خصوص روال واردات از هند صحبت کرده ایم. برخی از ماشین‌آلات صنعتی پرسود و متداول جهت واردات از هند بعنوان یکی از کشورهای مطرح در حوزه تولید ماشین آلات صنعتی به شرح ذیل است:

  • ماشین آلات فولادسازی و نورد گرم و سرد
  • موتورهای احتراقی و قطعات یدکی خودرویی
  • اجزا و قطعات توربین های بخار
  • تجهیزات و ماشین آلات انتقال نیرو و ربات های صنعتی
  • بلبیرینگ های صنعتی و قطعات ماشین الات صنعتی
  • اکسترودرها و ماشین های تزریق پلاستیک
  • مخلوط کن ها و ماشین آلات خردایش میکسر مواد
  • تجهیزات خشکشویی و شستشوی صنعتی
  • دستگاه‌های تولید مواد غذایی (مانند دستگاه‌های پخت و بسته‌بندی مواد غذایی)
  • دستگاه‌های تولید پوشاک و تولیدات نساجی (مانند دستگاه‌های بافت و دوخت)
  • دستگاه‌های تولید کاغذ و محصولات کاغذی (مانند دستگاه‌های تولید کاغذ)

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما به مواردی از قبیل: اولویت‌های صنعت مورد نظر، بالا بودن کیفیت و به‌روز بودن فناوری دستگاه، حجم تولید و بهره‌وری، هزینه نگه داری و تعمیرات، تطابق با استانداردها و همچنین دسترسی به قطعات یدکی از موارد بسیار تاثیرگذار در این امر خواهد بود. در نتیجه حتما این موارد را بررسی بفرمایید.

پر سودترین ماشین آلات وارداتی از چین

قبلا بطور مفصل مسیرهای واردات از چین بطور کامل در این مقاله پرداخته و مورد بحث قرار گرفته است. چین بعنوان یکی از قطب های اصلی و سازنده اکثر ماشین آلات صنعتی توانمندی بالایی در تولید و ارایه ماشین آلات صنعتی دارد. از همین رو بخش عظیمی از ماشین آلات وارداتی به کشور از کشور چین تامین می گردد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ماشین آلات فولادسازی و ریخته گری
  • کمپرسورها و ماشین آلات تولید باد
  • ماشین آلات راه سازی و حمل بار (نظیر لودرها، دامپ تراک، گریدر و …)
  • چرخ های دوزندگی و خیاطی صنعتی
  • پمپ ها و قطعات یدکی پمپ
  • الکتروموتورها و ژنراتورهای تولید برق
  • اکسترودرها و تجهیزات تززیق پلاستیک
  • لیفتراک ها و جرثقیل های صنعتی
  • ماشین آلات خردایش و فرآوری معدنی

واردات ماشین آلات صنعتی و معدنی یکی از تخصص های اصلی شرکت هیراد بوده و این مجموعه با داشتن دفاتر تخصصی در هند، روسیه و چین امکان یافتن تامین کنندگان اصلی و همچنین رفع محدودیت های تحریمی را جهت واردات هرگونه کالاهای صنعتی و ماشین آلات دارد. لذا برای دریافت روال و هزینه واردات کالاها و محصولات موردنظر خود می توانید با شرکت تجارت هوشمند هیراد تماس بفرمایید.

تماس با ما

جهت دریافت مشاوره واردات ماشین آلات صنعتی با ما در تماس باشید!

4 نظرات
  1. رضامحمدزاده

    با سلام
    امکان واردات ماشین آلات صنعتی از کشور چین رو دارید؟ لطفا بفرمایید روال واردات ماشین الات از چین چطور هست؟

    پاسخ
    1. Vahid Haji Ebrahimi

      سلام و وقت بخیر
      بله امکانش هست. ما در چین و در هند زیرساخت حقوقی و همکاران متخصص داریم. میتونیم برای واردات ماشین آلات همه موارد شامل موارد فنی و مالی و بازرگانی رو همه رو انجام بدیم.

      پاسخ
  2. فاطمه ابراهیمی

    برای واردات ماشین آلات صنعتی دست دوم نیازمند دریافت چه مجوزی هستیم؟

    پاسخ
    1. Vahid Haji Ebrahimi

      سلام و وقت بخیر
      بله برای واردات ماشین آلات صنعتی دست دوم نیازمند تاییدیه صمت هستید. برای پیگیری این موضوع با دفتر تماس بفرمایید.

      پاسخ

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *