2023/07/31 ۲ نظرات دسته بندی نشده

واردات قطعات الکترونیک از چین

Hirad Smart Trading import واردات و تامین مواد و قطعات الکترونیکی از چین

به دلیل پیشرفت تکنولوژی در جهان و همچنین به دنبال آن کشور ایران، واردات قطعات الکترونیکی از چین یکی از مهمترین نیازهای کشور بشمار می‌رود و هر روزه نرخ تقاضای این نوع از قطعات به صورت صعودی افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که کشور چین بزرگترین پایگاه تولید قطعات و تجهیزات الکترونیکی است و همچنین به دلیل ارزان بودن محصولات تولیدی این کشور نسبت به کشورهای دیگر، این کشور بهترین گزینه برای واردات قطعات الکترونیکی از چین می‌باشد. لازم به ذکر است واردات این نوع قطعات از چین با وجود این که با چالش‌هایی همراه است اما میتواند سود قابل توجهی در تجارت برای شما به ارمغان آورد.

کیفیت کالاهای تولید چین برخلاف تصور عموم مردم بسیار مناسب است، چون این کشور از تکنولوژی و امکانات روز دنیا برای تولید محصولات خود در کارخانه‌ها استفاده می‌کند و به این واسطه توان خوبی در تولید محصولات الکترونیک دارد؛ از این رو چین به انتخاب اول اکثر کشورها برای خرید قطعات الکترونیک تبدیل شده و واردات قطعات الکترونیکی از چین بعنوان اولین مبدا وارداتی بازرگانانی است که در حوزه الکترونیک فعالیت دارند. از همین رو مجموعه تجارت هوشمند هیراد نیز بعنوان یکی از شرکت های مطرح واردکننده قطعات الکترونیکی از چین، به معرفی مزایا و معایب واردات قطعات الکترونیکی از چین می پردازد.

روال واردات کالا از چین قبلا بطور مشروح در مقاله واردات از چین آورده شده است. جهت اقدام به واردکردن این نوع از محصولات به ایران در وهله اول نیاز است تا ارزیابی دقیقی در رابطه با میزان نیاز به قطعات الکترونیکی و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در آن انجام شود. پس از بررسی‌های متعدد، یافتن شرکت‌های تامین کننده که سابقه خوبی در واردات از چین داشته‌اند بسیار مهم است. زیرا با استفاده از دانش و تجربه این شرکت‌ها میتوان با اطمینان قدم در این مسیر گذاشت و از طرفی چون در بیشتر مواقع تعداد سفارشات این قطعات بالاست، به این دلیل نیاز است قبل از ثبت کردن تعداد نهایی سفارش، تمام شرایط لازم را با تامین کننده مورد اعتماد خود نهایی کنید.

مرحله بعدی انتخاب کردن بهترین روش حمل و نقل برای حمل قطعات الکترونیکی از چین می‌باشد، برای این دسته از کالاها بهترین راه حمل و نقل از طریق مسیر دریایی و هوایی می‌باشد که این دو روش در مدت زمان رسیدن کالا به مقصد و هزینه حمل و نقل تفاوت‌هایی دارند. شرکت‌های DHL و UPS یا شرکتهای پست ملی چین که در حوزه حمل و نقل بین‌الملل فعالیت دارند بهترین گزینه برای وارد کردن قطعات الکترونیک می‌باشند و انتخاب بیشتر واردکنندگان هستند.

استان‌های تولیدکننده قطعات الکترونیکی در چین

برای تسهیل روند واردات، یکی از اقدامات کمک‌کننده در این مسیر این است که از پیش، مناطق تولید محصول موردنظر خود را بررسی کنید و دقیقا بدانید چه استانی تولیدکننده آن محصول است. به طور مثال اکثر قطعات الکترونیکی در استان گوانگدونگ چین تولید می‌شوند. شنژن شرکتهای متعددی در حوزه تولید قطعات و بوردهای الکترونیکی یا تجهیزات آن دارد و استان‌های کوچکتری مانند ژجیانگ، جیانگ سو، فوجیان نیز در زمینه تولید قطعات الکترونیکی فعالیت دارند.

نقشه زیر در واقع نمایش دهنده اکثر استانها و شهرهای مطرح تولیدکننده لوازم الکترونیکی است که به قطب اصلی تولید و تامین کالاهای الکترونیکی در چین تبدیل شده است.

شهرهای تولیدکننده قطعات الکترونیکی

واردات هر محصولی به کشور مستلزم رعایت نکات و دستورالعمل‌های بخصوصی است، این موضوع در رابطه با قطعات الکترونیکی نیز صدق می‌کند. حتما توجه داشته باشید که مقررات را به درستی رعایت کنید، زیرا در صورت عدم رعایت هر کدام از این نکات، ممکن است گمرک کالای شمارو توقیف کند. در ادامه تعداد مهمی از استانداردها و علایمی که بایستی بر روی محصولات جهت واردات و فروش درج شده باشد را معرفی میکنیم تا بدانید مفهوم این موارد چیست:

  • RoHS: به معنای دستورالعمل استانداردهای مرتبط با محدودیت مواد خطرناک است (منظور از مواد خطرناک، زباله‌های الکترونیکی موجود در محیط زیست است.)
  • RED: به معنای دستورالعمل استانداردهای مرتبط با تجهیزات رادیویی و الزامات ایمنی طیف رادیویی است.
  • EMC: به معنای دستورالعمل استانداردهای مرتبط با سازگاری الکترومغناطیسی قطعات الکترونیکی می‌باشد.
  • WEEE: به معنای دستورالعمل استانداردهای مرتبط با ضایعات ناشی از تجهیزات الکترونیکی و جلوگیری از ایجاد این نوع از زباله‌ها است.
  • LVD: به معنای دستورالعمل استانداردهای تجهیزات و قطعات ولتاژ پایین است.

برای واردات قطعات الکترونیکی از چین، مواردی نیز وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت که البته در صورتیکه فرآیندهای کاری از طریق مجموعه تجارت هوشمند هیراد پیگیری شود، این موارد در برنامه کاری واردات درنظر گرفته خواهد شد:

– در ابتدا باید قطعات و محصولات مشابه را بررسی کنید تا از کیفیت محصول مدنظر خود اطمینان حاصل کنید. ضمنا خرید و واردات از طریق نمایشگاه‌ها‌ی چین توصیه نمی‌شود، زیرا معمولا قطعاتی که در این نمایشگاه‌ها ارائه می‌شوند کیفیت خوبی ندارند و در نتیجه ضررهای مالی به همراه خواهند داشت. مگر اینکه این موارد را برای نمونه یا ارزیابی یا بدلیل قیمت پایین در نمایشگاه خریداری کرده باشید.

– پس از آن باید اطلاعات کافی نسبت به قوانین گمرکی که برای واردات قطعات الکترونیکی به کشور نیاز است داشته باشید. برای برخی از تجهیزات الکترونیکی خصوصا تجهیزاتی که مرتبط با مخابرات یا مباحث امنیتی هستند، نیازمند دریافت مجوزات از سازمان های مرتبط نظیر بخشهایی از وزارات ارتباطات خواهید بود. لذا قبل از واردات، حتما فرآیندهای ثبت سفارش کالاهای الکترونیکی را انجام دهید.

-همچنین قبل از سفارش باید نوع و تعداد قطعات موردنظر خود را نهایی کنید و سعی کنید مشخصات فنی و جزییات کالا را حتی در حد لیبل و دفترچه راهنما و مشخصات درج شده در آن و نحوه بسته‌بندی دلخواه چک کنید. درنظر داشته باشید که حتما کالاهای شما قبل از حمل بصورت کامل یا برداشت نمونه های رندوم مورد بررسی قرار گیرد و بازرسی فنی و بصری شود تا از سلامت کالاها و استاندارد بودن آن اطمینان پیدا کنید. در نهایت اگر شخصی با تجربه‌ای در کشور چین به عنوان نماینده داشته باشید، قطعا در دفعات اول به شما کمک بسزایی خواهد کرد.

-یکی دیگر از روش‌های واردات این نوع از محصولات به کشور، خرید مستقیم آنها می‌باشد؛ در این روش ابتدا باید تامین‌کننده مناسب و قابل اعتماد پیدا کنید، در مرحله بعد سمپل و تست نمونه محصول را برای مقایسه با نمونه‌های دیگر درخواست کنید؛ و در آخر پس از بررسی سمپل، به صورت حضوری یا از طریق نماینده خود در کشور چین خرید را انجام دهید. اما حتما قبل از اقدام به هرکاری اطلاعات و دانش لازم را کسب کنید و با افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

هزینه گمرکی برای واردات قطعات الکترونیک از چین

واردکنندگان قطعات الکترونیکی باید از تعرفه قطعات وارد شده و همچنین نحوه محاسبه آنها آگاهی کافی را داشته باشند تا در این مسیر دچار ضرر نشوند. اما این نکته را باید در نظر داشت که تعرفه واردات قطعات الکترونیکی به عوامل متعددی بستگی دارد و ثابت نیست و میزان این تعرفه‌ها بسته به نوع کالا و قوانین مرتبط در ایران، طی مراحل مختلف تعیین می‌گردند.

برای دریافت هزینه های واردات کالا به این مقاله ما در خصوص واردات کالا از چین مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت شرح و هزینه های تعرفه واردات کالاها میتوانید به سایت گمرک ایران مراجعه نمایید.

واردات از چین شرکت تجارت هوشمند هیراد واردات کالا از چین؛ چه کالایی از چین وارد کنیم؟

قطعات الکترونکی پر سود برای واردات از چین

در جدول زیر تعدادی از قطعات الکترونیکی که بیشترین تقاضا را در کشور دارند و بصورت روتین از کشور چین تامین میشود بعنوان نمونه آورده شده است:

ردیف نام قطعه
۱ انواع میکرو کنترلرهای ARM  و AVR
۲ انواع ماژول‌های الکترونیکی
۳ انواع سنسور
۴ نمایشگر (۷ قسمتی)
۵ نمایشگر  کاستومایز (Customized LCDs)
۶ برد مدار چاپی (Printed Circuit Board)
۷ قطعات لامپ SMD
۸ انواع مبدل های تبدیل آنالوگ و دیجیتال به یکدیگر
۹ انواع ترانزیستور
۱۰ IGBT
۱۱ انواع مدار مجتمع (IC)
۱۲ انواع لامپ LED
۱۳ تجهیزات اندازه گیری
۱۴ انواع کانکتور و سوکت
۱۵ ترنسفورماتورهای الکتریکی
۱۶ قطعات نیمه هادی

تعدادی از قطعات ذکر شده در جدول بالا مانند، انواع مدارها و انواع میکروکنترلرها دارای سود بیشتری نسبت به بقیه قطعات هستند و واردات آنها به کشور با سرمایه کم نیز امکان‌پذیر است. همچنین میکروکنترلرهای AVR و ARM به دلیل قیمت پایین، جزو محصولات مناسب برای واردات از چین به ایران هستند.

* در رابطه با خرید برخی از قطعات باید حتما پیش از ثبت سفارش، نمونه محصول مدنظر خود را درخواست کنید و از کیفیت و صحت محصول اطمینان حاصل فرمایید؛ این موضوع درمورد قطعاتی مانند LED و تجهیزات ابزار دقیق صدق می‌کند.

مزایای واردات قطعات الکترونیکی از چین

ما در مقالات قبلی، به معایت و مزایای واردات از چین قبلا به تفضیل پرداخته ایم، ولی در اینجا معایب و مزایای واردات قطعلات الکترونیکی از چین را بررسی میکنیم. به دلیل تحریم‌های موجود برای کشور، امکان دریافت برخی از قطعات الکترونیکی از اروپا و آمریکا وجود ندارد و از طرفی نیاز به انواع این قطعات جزو نیازهای ضروری محسوب می‌شود. از این رو کشور چین به واسطه روابط دوستانه‌ای که با ایران دارد، بهترین گزینه برای واردات و تامین این قطعات است و شرکتهای چینی معمولا بدون اهمیت دادن به تحریم‌های موجود سعی در تامین کالا برای ایران را دارند. بنابراین اکثر شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه، برای تامین قطعات الکترونیکی کمیاب در بازار ایران به سراغ این کشور میروند. در نهایت این شرکت‌ها برای افزایش رقابت و فروش بیشتر، با در دست داشتن قطعات روز دنیا، محصولات جدیدی را با کمترین محدودیت تولید می‌کنند.

از دیگر مزیت‌های واردات قطعات الکترونیکی از چین میتوان، تنوع زیاد و معتبر بودن تولیدات این کشور را نام برد. چین به دلیل این که دارای نیروی کار ارزان است، هزینه تولید محصول در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار پایینتر است و در نتیجه بازار بسیار متنوعی را برای خریداران ایجاد کرده است. علاوه بر این امکان سفارش محصول با تعداد بالا برای قطعات کمیاب نیز وجود دارد.

در حال حاضر علاوه بر شرکت‌های چینی فعال در حوزه قطعات الکترونیک، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا نیز بخشی از تولید قطعات خود را در این کشور انجام می‌دهند. همچنین تعداد زیادی از شرکت‌های بازرگانی در کشور چین در زمینه قطعات الکترونیک تجارت می‌کنند. در نتیجه تمامی این عوامل در کنار تقاضای بالا مصرف‌کننده، ارتباطات تجاری گسترده و سیستم بانکی مناسب، چین را به بزرگترین کشور در زمینه تولید، توزیع و صادرات این نوع از قطعات تبدیل کرده است.

سایز مزیت های واردات قطعات الکترونیکی از چین به شرح زیر است:

  • تنوع بالای تولیدات در چین و تجمع تنوع در شرکت های اصلی تولیدکننده قطعات الکترونیکی
  • قیمت مناسب قطعات و ابزارالات الکترونیکی
  • پایین بودن نسبی هزینه های حمل و ارسال کالا به ایران
  • امکان خرید مستقیم از شرکتهای چینی بدون واسطه و عدم افزایش قیمت ها
  • امکان دریافت تخفیفات از بابت سفارشات در حجم بالا
  • امکان یافتن قطعات الکترونیکی کمیاب
ایران و چین شرکت تجارت هوشمند هیراد واردات کالا از چین 2

پیشنهاد ما در خرید و واردات قطعات الکترونیکی از چین این است که حتما با شرکت های متخصص این حوزه نظیر شرکت تجارت هوشمند هیراد در ارتباط باشید و در صورت نهایی شدن برنامه واردات قطعات خود، مسیر اجرایی با ما همراه باشید. همچنین در ادامه نکات مفیدی، برای بکار بردن در زمان ثبت سفارش ذکر خواهد شد:

  • در صورت تغییر تعداد قطعات درخواستی، باید مجدد استعلام قیمت بگیرید؛ زیرا تعداد قطعات یکی از فاکتورهای تاثیرگذار و تعیین کننده در قیمت محصول است.
  • اگر خرید شما از طریق واسطه انجام می‌شود امکان مذاکره برای قیمت پایین تر وجود دارد، اما کیفیت محصول دریافتی شما تضمینی نیست؛ و بلعکس اگر شما مستقیما از تولیدکننده خریداری کنید کیفیت محصول بالا خواهد بود، اما امکان معامله با قیمت پایینتر وجود ندارد.
  • اگر برای استعلام قطعه مورد نظر خود از شرکت‌های تولیدکننده چینی عجله دارید، سریع‌ترین زمان برای دریافت پاسخ روز دوشنبه و سه‌شنبه می‌باشد.
  • در صورتی که میخواهید حداقل مقدار قابل سفارش را تهیه کنید، باید از عبارت MOQ در تعداد قطعه درخواستی خود را سفارش دهید. لذا برای بسیاری از محصولات امکان سفارش تعداد کم نیست و فروشندگان حداقل تعدادی را برای خرید و واردات درنظر دارند که باید سفارش شما بیشتر از این تعداد باشد.
  • برای موضوع حمل و نقل قطعات الکترونیکی به دلیل وزن و حجم کم این قطعات بهترین روش در صورت کم حجم بودن قطعات و بالا بودن ارزش آن، حمل بار از طریق مسیر هوایی می‌باشد، این روش از لحاظ هزینه نیز مقرون به صرفه خواهد بود. اما برای محصولات با وزن بالا و حجم بیشتر حمل از طریق راه‌های دریایی و کشتیرانی پیشنهاد می‌گردد.
  • خرید از چین با وجود تعدد تولیدکنندگان می‌تواند پیچیده و سخت باشد، لذا حتما با خبرگان این حوزه در خصوص واردات کالا از چین یا واردات قطعات الکترونیکی از چین مشورت نمایید.
  • بازرسی و بررسی کالا با توجه به امکان بروز مشکلات ناشی از اشتباهات در سفارشات یا تقلب فروشندگان یا گاها عدم درنظر گرفتن همه جانبه قطعات و اتصالات بشدت پیشنهاد می گردد.
  • با وجود تحریم ها، چین بعنوان یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران در سالهای اخیر بوده و محدودیتی بابت فروش قطعات الکترونیکی یا سایر کالاها برای ایران نداشته است. ولی همچنان روال انتقال پول، حمل و بازرسی کالا بدلیل عدم همکاری شرکتهای خارجی با ایران کمی پیچیده و گاها دردسرساز است.
  • در خرید از چین همیشه یک حداقل میزان سفارش منطقی یا حداقل سفارش از سمت تولیدکننده کالا وجود دارد، لذا حتما برای سفارشات خود باید یک حداقل مبلغ سفارش را درنظر داشته باشید. مجموعه تجارت هوشمند هیراد نیز با توجه به تعدد درخواست های واردات از چین، تنها سفارشاتی را پیگیری و اجرایی میکند که ارزش سفارش حداقل ۵ هزار دلار یا معادل آن باشد.
  • برای حمل قطعات الکترونیکی وارداتی از چین، در صورتیکه میزان ارزش کالا بالا بوده و وزن آن کمتر از یک تن می باشد، معمولا مسیرهای هوایی پیشنهاد میگردد که به سرعت و در حداقل زمان به گمرک ایران خواهد رسید. و در صورتیکه وزن کالا در حد تناژ بوده و ارزش کالا متوسط یا کم است، حمل دریایی باید در دستور کار قرار گیرد که مدت زمان حداقل ۳۰ روزه برای حمل دریایی معمول است.
  • برای واردات برخی از قطعات بصورت قانونی به کشور، نیازمند دریافت مجوزات از سازمان های مرتبط با کالا هستید، لذا قبل از واردات کالا، نیاز به مجوزات یا استانداردهای خاص از سوی این سازمانها باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • برای یافتن تولیدکنندگان چینی یا تامین کننده اصلی، بهتر است ارزیابی های دقیقی و حتی ارزیابی های محلی از محل کارخانه و تولید شرکت فروشنده صورت گیرد تا مطمن شوید که محصولات اصل و با کیفیت و با حداقل قیمت و بدون واسطه را دریافت می کنید.
2 نظرات
  1. Pingback: کیایی

    1. Vahid Haji Ebrahimi

      با سلام و وقت بخیر
      بله. در خصوص قطعات الکترونیکی مسیر ثبت سفارش قانونی و ترخیص بسیار روتین هست و حقوق ورودی برای واردات قطعات الکترونیک هم پایین هست.
      برای نمونه:
      برای تعرفه ۸۵۳۳۹۰۰۰ اجزاء و قطعات مقاومت های برقی، رئوستاها و پتانسیومترها حقوق ورودی ۴ درصد
      برای تعرفه ۸۵۴۱۱۰۰۰ دیودها (غیر ازدیودهای حساس دربرا برنور و دیودهای ساطع نور) ۳ درصد
      برای تعرفه ۸۵۳۱۲۰۰۰ تابلوهای شاخص مجهزبه نشان دهنده های باکریستال مایع (LCD) یا با دیودهای ساطع نور (LED) 5 درصد
      برای تعرفه ۹۴۰۵۹۹۳۰ دیودهای نورافشان جفت و جور شده با سایر قطعات الکترونیکی جهت روشنایی چراغ ۵ درصد
      برای تعرفه ۸۵۴۲۹۰۰۰ اجزاء و قطعات مدارهای مجتمع شده (ای سی ها) الکترونیک ۳ درصد
      برای تعرفه ۸۵۲۴۱۹۰۰ سایر ماژول های نمایشگر بدون درایور یا مدارهای کنترلی ۳ درصد
      برای تعرفه ۸۵۴۲۳۳۰۰ آمپلی فایر ها ۴ درصد
      برای تعرفه ۸۵۴۲۳۱۰۰ پردازشگرها و کنترل کننده ها خواه باحافظه ها، مبدلها، مدارهای منطقی، امپلی فایر ها، ساعت و مدارهای زمان سنج ۳ درصد
      برای تعرفه ۸۴۷۱۵۰۲۰ دستگاه کامل کامپیوترserver شامل کلیه وا حدهاو متفرعات داخلی از جمله درا یوها، بردها، حافظه هاردوکارت شبکه وبدون واحد های ورودی وخروجی ۴ درصد
      برای تعرفه ۸۴۷۳۳۰۱۰ جعبه کامپیوتر (case) باویا بدون منبع تغذیه ۱۵ درصد

      برای دریافت و مشخص نمودن سایر هزینه های واردات قعطات الکترونیکی می توانید با ما درتماس باشید.

      پاسخ

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *